Vihreän bisneksen monta muotoa


Teksti: Oona Uski, kuvat: Säde Rinne

Ekologinen yritys saa asiakkaiden arvostuksen. Vastuulliseen liiketoimintaan on lukuisia vaihtoehtoja: yksi perustaa ekokampaamon, toisen yritys on hiljaisesti vihreä. Kolmas markkinoi ja luottaa säännöstöihin.

Nykymarkkinoilla vihreys on valttikortti. Huono halpatuotanto ei enää riitä, vaan valveutunut kuluttaja vaatii kierrätysmateriaaleja, kestävyyttä ja luonnon kunnioittamista. Mainokset jakavat tietoa kulutuksen vastuusta, ja yritykset kehittävät toimintaansa pyrkiessään ekologisuuteen. Moni onnistuu.

Nuorten Luonto tutustui kolmen erilaisen ja erikokoisen yrityksen ekologisuuteen ja vastuullisuuteen. Yrityksiä ja niiden toimintaa kommentoi ekologiseen ja eettiseen kuluttamiseen ja vaatteisiin erikoistunut vaatesuunnittelija Anniina Nurmi.

20141027113452711 (vedetty) 2

Käytetty armeijatavara myy uutta paremmin

Varusteleka on tunnettu kestävästä armeijatavarasta. Hiljainen vihreys on Varustelekan valtiaan, Valtteri Lindholmin, tietoinen valinta.

– Kategorisesti meillä on kielletty kaikki, mikä tuhoaa luontoa. Tärkein pointti on, että me ei olla ekokauppa, mutta taustalla on paljon vihreää ajattelua, Lindholm kertoo.

Lindholmin mukaan harhaanjohtavat ekomainokset ja viherpesu eivät kuulu Varustelekan taktiikkaan, vaan epärehellisesti mainostaviin yrityksiin halutaan tehdä selkeä ero.

Varusteleka näkee rahallisesti vaivaa ekologisuuden eteen. Esimerkiksi jätehuolto on kallista, mutta lajittelun tärkeys korvaa hinnan. Nykyisissä toimitiloissa ei aluksi ollut mahdollisuutta kierrättää pahvia, mutta hinnasta ja hankaluudesta huolimatta pahvinkierrätyspiste hankittiin.

Myös käytetyn myyminen voi olla tuotollisesti haastavaa, mutta Lindholmin mielestä se kannattaa.

– Uudet vaatteet menevät helposti kaupaksi ja niistä saa paljon rahaa. Käytettyä myydään halvemmalla. Vaikka siitä jää vähemmän käteen, myymme sitä silti. Edelleen Varustelekalla myydään enemmän kierrätysvaatteita kuin uusia.

Lindholm ei kannata jatkuvaa ostelua. Hänelle on äärimmäisen tärkeää, että tuote kestää kuluttajalla jopa eliniän. Varustelekalla riittää asiakkaita, vaikka heille myisi vuosikymmeniä kestävän tuotteen. Jos ostaa ikuiset maiharit, voi ostaa ikuisen repunkin. Lindholmin mukaan Varustelekan moraali ei riitä halpaan ja huonoon.

– Käytetyt tavarat on tehty niin paljon paremmin. Me panostamme siihen, että kama oikeasti kestää.

Tulevaisuudessa käytetty armeijatavara loppuu. Silloin Lindholm tahtoo käydä käsiksi käytettyihin ylijäämätuotteisiin, jotka ovat liian huonoja myytäväksi. Niistä luodaan uutta, kestävää designia.

– Ehkä jossain vaiheessa pääsen ompelemaan jotain kivaa. Tekisin sellaista, joka korvaa kerralla useampia elämän esineitä, jolloin ei tarvitsisi omistaa niin paljoa, Lindholm sanoo.

Anniina Nurmi kehuu Varustelekaa hyvän markkina-aseman saavuttamisesta.

– On hyvä, että Varusteleka on saanut laajan yleisön ja kuluttajakunnan. Yritys on tehty persoonallisella markkinoinnillaan haluttavaksi isollekin yleisölle.

Nurmi kuitenkin pohtii uuden ja käytetyn myynnin suhdetta ja sen esittämistä Varustelekan nettisivuilla.

– He voisivat tuoda enemmän esille, mikä on uutta ja mikä käytettyä.

Muuten kuluttaja voi olla hämillään.

20141027113452711 (vedetty)

Luonto on voimavara ekokampaajalle

Armeijatavara voi olla ikuista, mutta hiuksia saatetaan muuttaa jatkuvasti. Ekokampaamo Oranssin omistaja Tiina Heinonen tekee hiuksille ihmeitä luonnon avulla.

– Luonto on jalustani ja voimavarani. Se on myös harrastukseni, työni ja elämäni. Ekoyritys on helppo rakentaa tällaiselle pohjalle.

Tavallinen kampaamotyö ei ollut riittävän vihreää Heinoselle. Hän kouluttautui ekokampaajaksi, jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus tehdä eettinen valinta. Synteettisiä aineita ei Orassissa käytetä. Sen sijaan yrtit ja muut luonnon aineet kelpaavat hyvin hiustenhoitoon.

– Tilaan myös tukusta sertifioituja tuotteita. Kalusteet ovat kierrätettyjä, sähkö vihreää, asiakkaille tarjottava kahvi ja tee luomua. Paperikassitkin, joihin pakkaan tuotteet asiakkaille, ovat kierrätyspaperia.

Vaikka vihreys on ekokampaamon kantava idea, pyörää ei ole tarvinnut keksiä uudelleen.

– Työni on hyvin samanlaista kuin ennen, mutta luonnon kuormittavuus on ihan eri luokkaa. Esimerkiksi kasviväreistä menee viemäriin reilusti vähemmän luontoa kuormittavia aineita kuin synteettisistä väreistä.

Ekokampaus ei ole pelkkää yrttivesillä pesemistä, sillä suuretkin muodonmuutokset ovat mahdollisia.

– En voi tehdä blondauksia tai permanentteja, mutta kaikkea muuta voin.

Heinosen mielestä yritysten kannattaisi markkinoida ekologisuuttaan enemmän, mikäli valveutuneisuus on aitoa.

– Eko on myyvää. Jos ei oikeasti olla asian takana, niin turha huudella. Viherpesu ei ole kovin eettistä, mutta aidot eettiset teot ovat, Heinonen sanoo.

Ekokampaamo Oranssi on Anniina Nurmen mielestä oikealla asialla.

– Yleisellä tasolla ekokampaamot ovat todella hyvä, sillä kosmetiikassa on kemikaaleja, joille altistutaan. Siihen pitäisi saada muutos. On hyvä, että on toimijoita, jotka tarjoavat vaihtoehtoja.

Vaatemerkki luottaa lukuihin

Monia vaatebrändejä on syytetty ekologisuuden puutteesta: kritiikkiä satelee niin halpatuotannon ongelmista kuin epärehellisestä mainonnasta. Joskus on hankalaa tietää, mikä on vaatemarkkinoilla totuus.

Muotibisneksen superjätti H&M tiedottaa panostavansa vastuullisuuteen läpi tuotantoprosessien. Nuorten Luonnon kysymyksiin vastasi H&M:n viestinnän Tiina Miettinen.

– Osa H&M:n tarjontaa on olla kestävämpi vaihtoehto yhä tietoisemmille asiakkaille. H&M on työskennellyt tuotantoketjun ympäristövastuun kanssa yli 15 vuoden ajan, Miettinen kertoo.

Vaatebrändi suorittaa tehdastarkastuksia ja Full Audit -ohjelmaa alihankkijoidensa tehtaissa, ja lisäksi yrityksellä on vastuullisuuden Code of Conduct -toimintasäännöt.

Kuuden vuoden sisällä H&M yrittää siirtyä pelkästään ekologisesti kestävän puuvillan käyttöön. Viime vuonna 15 prosenttia puuvillasta oli Better cottonia tai luomua. Puuvilla on H&M:n yleisimmin käytetty kuitu, jonka vuoksi yritys kertoo työskentelevänsä vähentääkseen puuvillanviljelyn sosiaalisesti ja ympäristöllisesti negatiivisia vaikutuksia.

Kierrätysvilla, luomupellava ja Lyocell ovat muita H&M:n käyttämiä vihreitä materiaaleja. H&M:n mukaan he tarjoavat muotia ja laatua parhaaseen hintaan.

– Otamme vastuun siitä, että tuotteemme on valmistettu ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Alhaiset hinnat eivät ole yhtä kuin alhainen laatu. Vaatteen käyttöikä ei ole hinnasta kiinni, Miettinen kertoo.

H&M tavoittelee myös sosiaalista vastuuta, ja yhteisöjen vahvistaminen kuuluu yrityksen päämääriin. Hyvinvointia halutaan lisätä luomalla uusia työpaikkoja ja tekemällä yhteistyötä esimerkiksi Unicefin kanssa.

Lisäksi yhtiö on lanseerannut keräyspalvelun, jossa myymälöihin voi palauttaa ylimääräisiä vaatteita merkistä ja kunnosta riippumatta. Palvelulla yritetään vähentää tekstiilijätteen määrää. Tähän mennessä Suomen myymälöihin on palautunut tekstiilejä yli 124 000 kiloa.

Nurmen mukaan on hienoa, että yritys tekee osansa kaatopaikalle päätyvän jätteen määrän vähentämiseksi, mutta näkee asiassa myös toisen puolen.

– Kun asiakas tuo vaatteita H&M:n keräyspalveluun, hän saa alennuksen uudesta ostoksesta. Näin ollen tulee mielikuva, että kierrätystä tehdään myynninedistämisen takia, ei ekologisuuden. Ja vaikka kierrättäminen on hyvä asia, pitäisi mieluummin pureutua syyhyn eikä seuraukseen. Pitäisi tuottaa vähemmän, jotta kierrätettävääkin olisi vähemmän.

H&M on Anniina Nurmen mukaan niin suuri tekijä, että sen suunnitelmat lisätä luomupuuvillan käyttöä nostavat koko tuotantoa. Materiaalin vaihdos olisi askel eteenpäin.

– Jos mietitään pikavaateketjuja yleensä, niin H&M on tehnyt paljon ekologisuuden eteen.

Mutta vaikka yritys tekee töitä vihreyden eteen ja tiedottaa valinnoistaan nettisivuillaan, on laaja vastuullisuuden kenttä silti saavuttamatta.

– Jos tuotetaan niin paljon, halvalla ja nopeasti, se on ongelma. Halpa ja nopea ei voi ikinä olla oikeasti vastuullista, Nurmi sanoo.

 

Anniina Nurmi

  • ekologisiin ja eettisiin vaatteisiin keskittynyt vaatesuunnittelija
  • pitänyt vastuullisen kuluttamisen Vihreät Vaatteet -blogia vuodesta 2008
  • palkittiin tänä vuonna Lahden seudun ympäristöpalvelujen Ympäristötekijä-palkinnolla
  • suunnittelee Nurmi-vaatemerkkiä
  • omistaa yrityksen Nurmi Design, joka tarjoaa suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita vastuullisen vaateteollisuuden saralla.

 

KATSO MYÖS