Kansalainen vai kuluttaja?


TEKSTI: TOPIAS SALONEN

Elämme niin vahvasti kulutusyhteiskunnassa, että kuluttaminen on usein ottanut kansalaisaktiivin roolin yhteiskunnallisessa toiminnassa. Tämä taas nakertaa ihmisten muita tapoja vaikuttaa yhteiskuntaan. Olemme taipuvaisia määrittelemään yhteiskunnallista vaikuttamistamme sen perusteella, millaisia kulutustottumuksemme ovat.

Ajatellaan vaikka aikakauslehtien vinkkejä luonnonsuojeluun. Näin kierrätät, näin lomailet ekologisemmin, näin syöt ympäristöystävällisemmin, tätä ostamalla estät ilmastonmuutosta.

Mutta mietitäänpä perustuslakiamme. Se takaa kansalaisille tiettyjä perusoikeuksia ja antaa näin meille mahdollisuuden olla yhteiskunnallisesti aktiivisia.

Perustuslakimme sanoo, että meillä on oikeus käyttää sananvapautta, ilmaisuvapautta ja pitää mielenosoituksia. Nämä oikeudet ovat olemassa, jotta voisimme muuttaa yhteiskuntaa.

Mutta kuinka usein ympäristövinkkejä antava lehti kirjoittaa, että ota yhteyttä päättäjään, osallistu kansalaistoimintaan, lähetä vihaista palautetta yritykselle, kyseenalaista yhteiskunnallisia rakenteita, protestoi, ryhdy aktivistiksi? Ei, näitä vinkkejä ei ole. Onko syy se, että kulutusyhteiskunta ei halua kuluttajien aktiivisesti haastavan kulutusyhteiskuntaa?

Kuitenkin viime kädessä yhteiskuntaa muuttaa suuresti sen aktiivinen haastaminen. Mitä jos viidentuhannen ekologisen kuluttajan lisäksi meillä olisi viisituhatta ekoaktivistia, jotka ottaisivat osaa mielenosoituksiin ja lähettäisivät palautetta.

Kun ohjaamme vaikuttamisemme vain kulutuskulttuuriin, luovutamme samalla myös perustuslailliset oikeutemme vapaaehtoisesti. Passivoidumme miettimään ympäristöongelmia vain kaupan hyllyn tai biojäteastian äärellä. Voisimme mieluummin miettiä, miten välittää muille ihmisille, yrityksille ja päättäjille huolenaiheemme suoraan.

Kulutustottumuksemme ovat toki yksi vaikuttamisen kanava, ja on hienoa, että Suomessa moni vähentää esimerkiksi lihansyöntiä ympäristösyistä. Mutta kannattaa pitää mielessä, että meidän tulee olla ensisijaisesti tiedostavia ja aktiivisia kansalaisia, ei tiedostavia ja aktiivisia kuluttajia. Todellinen kansalaisvaikuttaminen ei ole pelkkää kuluttamista, vaan perustuslaillisten oikeuksiemme käyttämistä.

Kirjoittaja on ihmisten kuluttamisesta ja yhteiskunnallisesta käyttäytymisestä kiinnostunut Greenpeacen aktivisti.

KATSO MYÖS